11 Ekim 2011 Salı

İLAHİ İSİMLER



Sûfiler,  ilahi isimleri alemin var oluşunun sebebi olarak görürler. Varlıkların vücudunun zuhura gelişi
 isimlerle olmaktadır. Alemdeki bütün varlıklar Allah ‘ın isimlerinin mazharıdır. Her isimde Allah ‘ın bir veya birkaç isminin tecellisi vardır. İsmin menşei sıfat, sıfatın menşei ise ZAT ‘tır. Bu isimler bir yönüyle isimlenene, diğer yönü ile ‘’hakikat ‘e’’ delalet eder. Dolayısı ile isimler birer nisbet olup bir ASLA rücu ederler.
ALLAH ‘ın isim ve sıfatları: Cemâl ve Celâl diye iki gruba ayrılır.
CELÂL kahır ve gazaba, CEMÂL mutlak güzelliğe delalet eder.
CEMÂL Hakkın zat ‘ı ile zat ‘ına tecelli etmesidir. CELÂL ise en yüksek seviyede ululuğunu ifade eder. Bu nedenle CELÂL ‘in ALLAH ‘tan başka hiç kimse tarafından bilinmesi mümkün olmadığından CELÂL ile ilgili açıklamalardan sadece CEMÂL (İLAHİ GÜZELLİK) ve bu CEMÂL ‘in CELÂL ‘i anlaşılmalıdır.
CELÂL ‘i müşahade Hakka özgüdür. Çünkü CELÂL Hakkın kendisini bulunduğu halde gördüğü mertebedir.
CEMÂL ise Hakk’tan bize dönen bir şeydir. Hakk’ın bize kendisini açmasıdır. CELÂL ise bizden münezzeh(uzak) olmasıdır.
İlahi isimlerin Alemde bulunuşları  zat ‘ları itibariyle değil eser ve hükümleri ile, hakikatleri ile değil misilleri iledir.
Bizim bildiğimiz İlahi isimler aslında isimlerin isimleridir. ALLAH dendiği zaman bu ismin manası, Rahman dendiği zaman ise o ismin sureti söylenmiş olur.
RAHMAN,  NEFES İLE İLGİLİDİR. Nefes ile ilahi kelimeler, Alemin zuhur ettiği HÂLA mertebelerinde zuhura gelir. Zat ‘ın bir olmasının yanında çokluğu, kesretin oluşum sebebidir. Bunun sebebi manalarının çok olmasındandır.
Bu isimlerin içinde bazıları vardır ki hepsine öncülük ederler.
Hakkın ismine câmi olan ilk imam isim ‘ALLAH’ tır. Zat ‘a delildir, biz  ZÂT’ı tenzih ettiğimiz gibi delili de tenzih ettik. Bütün isimlerin imamı  7  ‘ dir.
HAYAT - İLİM - İRADE - KUDRET -  SEMİ – BASAR – KELAM
İsimler sonsuz olmakla beraber hepsinin delalet olunanı tek bir ZAT ‘tan ibaret olduğundan bu çokluk aslında tek bir hakikattir. 
Alemin zat ‘ı, Kâdir isminin zat ‘ ından ortaya çıkmıştır. Bu da bir isimdir.
İnsan bu aleme Cemâl ‘den Celâl ‘e gelmiştir. Tekrar Celâl ‘den Cemâl ‘e dönmek için Celâl  yoluna sûluk  (yolculuk) vardır.
Cemâl ve Celâl ‘i kendi nefsinde bulamayan kimse başkalarına mürşid olamaz. Bütün basamakları geçmek ve menzilden menzile ulaşmak için cemâl ‘i ve celâl ‘i isimlere hizmet lazımdır.
İlahi zat ‘ın ahadiyetle (teklik alemi) başlayan kendini açma anlamındaki tecelli süreci, yani kendinde bulunan isim ve sıfatların ortaya çıkış serüveni insanla son bulur. Çünkü insan, ilahi isim ve sıfatların tamamının en mükemmel şekilde zûhur ettiği tek varlık alanıdır. Hakkın kemâlatını yansıtan en mükemmel aynadır.
HAYY (Hayat), ALİM (İlim), MÜRİD (İrade) ve KADİR (Kudret).
Bu esma ‘lar Evtad -ı  erbaayı (4 direk) meydana getirmektedir. 
Her devirde;
                Hz.İdris
                Hz.İlyas,
                Hz.İsa
                Hz.Hızır ‘a ait alemin dört yönünü koruyan hakk tarafından tayin edilen 4 zat bulunur.
Abdülhayy, Abdülhalim, Abdülmürid, Abdülkadir.
Bunlardan her biri Kabe ‘nin bir rüknü ‘ nün (köşesinin)  sahibidir.
ŞAM, Hz. Adem  ‘in ; IRAK,  Hz. İbrahim ‘in; YEMEN, Hz. İsa ‘nın ; Hacer ‘ül Esved, Hz. Muhammed ‘in kalbi üzerinedir.  
İnsan –ı Kâmil ‘in sağ eli Hacer-ül Esved, Kalbi Kâbe, cesedi Harem-i Mutahhara, Sırrı Arafat, Nefsi Muhasseb ‘ dir.
Kabe kapısı ve penceresi olmayan, girilemeyen, idrak edilemeyen Allah’ın ZÂT’ını sembolize eder.Hacer-ül Esved Allah’ın kainattaki sağ elini temsil eder. Biz ona biat ederiz.
İnsan_ı Kamil’ler de Peygamberin hakikatini gösteren en temiz AYNA’
Harem-i Mutahhara- Hz.Peygamberin şerefli kabirlerinin olduğu yerdir.
Arafat- Adem olan ruh ile, Nefs olan Havva’nın(Heva) birleştiği yer. Ruh ile nefsini birleştirmeyen Arif olamaz. Arif olan her daim ARAFAT’tadır.
Muhassep- Mekke yolunda, Mina üzerinde bir yerdir.Peygamberimiz hac dönüşü oraya uğramış ve bir miktar dinlenmiştir. Onun için oraya uğramak sünnettir. Muhassep Mekke’nin dışında olması (kalp makanının uzağı) nedeniyle ceset ve nefs gibi olup hayvani nefsin eseridir.