HUTBE:
HUTBE; CUMA NAMAZINDA ÖNCE, BAYRAM
NAMAZINDA İSE SONRA OKUNMAKTADIR.
İslâmiyet’in
ilk yıllarında HUTBE Cuma ve Bayram namazlarından sonra
okunurdu.
Vakt-ı
saadette, Cuma namazı kılınırken ve Hz. Peygamberimiz minberdeyken cemaat
Şam’dan gelen kervanı görmek üzere camiyi terk etmiş ve HUTBE okunamamıştır. O
günden sonra Hutbe, Cuma namazından önce okunmuştur.
Her maddi
varlık, maneviyatı işaret etmek için vücut bulmuştur. Hutbenin Bâtın(iç) anlamı
şöyledir.
NAMAZ, Cem (zıtlıkları birleştirme)
ve FENA (Allah’ta Fâni, yok olma) makamıdır.
HUTBE ise, Fark, İrşad, Davet ve Bekâ
demektir. Birlikten sonra çokluğa hürmet etmektir.
İnsanın vücudu memleketinde Tevhid’e
(birliğe) ulaştıktan sonra, çokluğa (kesret) dönerek herkeste ve her şeyde Hakk’ı
müşahede etmesi (görmesi) ve hürmet etmesidir.
Bu fark olup İslamiyet’tir. Fark’ı (çokluğu) görüp hürmet
edersek irşada(eğitime) açık oluruz. İrşadı kabul edersek, davet edilirken
davet eden, âşıkken mâşuk oluruz (Hakk’ta fâni). Bu da namazda Fena makamından
sonra oluşur. Namaz şehadettir. Allah’ın Zât’ı, sıfatları ve fiillerinde yok
olmaktır. İşte namaz Ahâdiyet (teklik) kapısı olup, Allah ile irtibat kurulan
yerdir.
Sıkıntı,
zorluk ve eziyetlere tahammül etmeden, yani namaz kılıp zıtlıkları (celâl ve
cemâl) birleştirip, baktığımız her yerde Hakk’ı görme seviyesine ulaşmadan Fanî
(yok) olamayız.
Ancak
birliğe vardıktan sonra çokluğa hürmet ederiz. Çoklukta Allah’ın her kulda
ayrı ayrı, istidadına göre tecelli ettiğini; aynı bir vücut da göz ve
bağırsağın veya sarayda taht ve toz bezinin de ihtiyaç olduğunu anlarız (fark
ederiz).
CUMA İNSAN-I KÂMİL’DİR. ONUN GÜNÜDÜR.
Hz.
Peygamber; ‘’Günlerin en hayırlısı Cuma
günüdür’’ demiştir. Kıyametin Cuma günü kopacağı rivayet edilir.
(İnsan-ı Kâmil’e bağlanan ve onun rengine boyananın kıyameti kopar) Çünkü kıyam
ayağa kalkmaktır. Kişi kendindeki hakikatin idrakine vardığı an dirilir.
CUMA GÜNÜ ÖNCE HUTBE OKUNUR, SONRA
NAMAZ KILINIR.
Çünkü İnsan-ı Kâmil’ler doğdukları andan itibaren hizmettedirler(Bekâ). (Onlar
Hz. Peygamberin elçisi olup, onun bıraktığı yerden hizmete devam etmektedirler)
BAYRAM İSE HZ. PEYGAMBER’DİR.
‘’O’’
sıkıntılara göğüs germiş, Mirac’a çıkmış, Hakk’la Hakk olmuş, sonra Halk’a hizmete
dönmüştür. Yani önce FENÂ’ya ermiş(namaz), sonra BEKÂ’ya geçmiştir(hutbe). Bu
nedenle de bayramda önce namaz kılınıp, sonra hutbe okunmuştur.