Tasavvufta HIZIR, İLYAS’ın karşıtı sayılır.
HIZIR- VELİ, CEMAL ve BAST makamıdır.
İLYAS – NEBİ, CELAL ve KABZ makamıdır.
BAST- Maneviyatın açılması, ferahlama.
KABZ- Maneviyatın kapanması, daralma.
Bu iki varlığı tek bir özellik birleştirir. HAYAT
Allah İLYAS’ı yüksek bir mertebeye yükseltmiştir. O CANLIDIR. HIZIR’ da ondan sürekli nasiplenir.
Zamanın sahibi (KUTUP) sonucunu nefislerde KABZ ve BAST hali olarak buldukları bir takım tecellilerle müminlere yardım eder.
KUTUP bu yardımı iki yoldan ulaştırır. HIZIR ve İLYAS (Cemal ve Celal)
Burada İLYAS nebi , HIZIR veli’dir.
İDRİS göklere çıkıp MİRAÇ yapan 3 Peygamber’den biridir. (Hz. İdris, Hz. İsa ve HZ. Muhammet)
İDRİS kalbi hakikati bildiği için bu nefs makamına konulmuştur.
Bir MÜRŞİT’e rastlamadan önce gönlü karanlıkta olan bir MÜRİD’in bir MÜRŞİD’in irşadı ile aydınlanıp nurlu bir ruh haline girmesi gibidir.
Nefs ihtiras ve kinlerden kurtulmuş, Allah ile dirilmiş bir veliyi tanıyıp ondan Feyz almaktadır.
Nefsin ortaya çıkması ve kulu alt etmesi KABZ halidir.
Kalbin ferahlık ve sefa bulması BAST halidir.
Bir kimse iki haldende yükselirse kalbi mutmain olur.
İnsanın tabiatı onun üzerinde KABZ yaratır.Mürşid Kabz'ı BAST'a dönüştüren sultandır.
İnsanın tabiatı onun üzerinde KABZ yaratır.Mürşid Kabz'ı BAST'a dönüştüren sultandır.
BUNU ANLAYAN KİŞİ İÇİNDE HIDIRELLEZİ YAŞAR.
BİZDE HIDIRELLEZ'İN YAŞANMASI İÇİMİZDE BAHARIN AÇMASIDIR.
BİZDE HIDIRELLEZ'İN YAŞANMASI İÇİMİZDE BAHARIN AÇMASIDIR.
Musa Peygamber, HIZIR kamil idi. MUSA ben dedi. Elindeki asa akıl idi.
İnsan bu dünyada ya AKLINA, ya NEFSİNE, la İLMİNE dayanır.
HIZIR ONA HAKK’a DAYANMAYI ÖĞRETTİ.
İnsanın HAKK’a dayanması için bir öğretmene ihtiyacı vardır.
MUSA , HIZIR sayesinde hem ŞERİAT, hem de HAKİKAT ilminin sahibi oldu.Yani iki denizin kavuştuğu yer oldu.
MUSA ile HIZIR’ın karşılaştığı yer olarak bilinen ve iki denizin birleştiği yer anlamına gelen KURAN-I KERİM’de MACMEAL – BAHREYN (Kehf Suresi-60) ifadesi aynı zamanda MEVLANA ve ŞEMS’in KONYA’da ilk karşılaştıkları yere MAKAM adı olarak verilmiştir.