13 Nisan 2011 Çarşamba

HIDIRELLEZ

Tasavvufta HIZIR,  İLYAS’ın  karşıtı  sayılır.
HIZIR-  VELİ, CEMAL   ve  BAST  makamıdır.
İLYAS – NEBİ, CELAL  ve KABZ  makamıdır.

BAST- Maneviyatın  açılması, ferahlama.
KABZ- Maneviyatın kapanması, daralma.

Bu iki varlığı tek bir özellik birleştirir. HAYAT
Allah İLYAS’ı  yüksek bir mertebeye yükseltmiştir. O  CANLIDIR. HIZIR’ da  ondan sürekli  nasiplenir.
Zamanın sahibi (KUTUP) sonucunu nefislerde KABZ  ve  BAST  hali olarak buldukları bir takım tecellilerle müminlere yardım eder.
KUTUP  bu yardımı iki yoldan ulaştırır. HIZIR ve  İLYAS (Cemal ve Celal)
Burada İLYAS  nebi , HIZIR  veli’dir.
İDRİS göklere çıkıp MİRAÇ yapan  3 Peygamber’den  biridir. (Hz. İdris, Hz. İsa ve HZ. Muhammet)
İDRİS  kalbi hakikati  bildiği  için bu nefs makamına  konulmuştur.
Bir  MÜRŞİT’e  rastlamadan önce gönlü karanlıkta olan bir MÜRİD’in bir MÜRŞİD’in  irşadı ile aydınlanıp nurlu bir ruh haline girmesi gibidir.
Nefs ihtiras  ve kinlerden kurtulmuş, Allah ile dirilmiş bir veliyi tanıyıp ondan Feyz almaktadır.
Nefsin ortaya çıkması ve kulu alt etmesi  KABZ  halidir.
Kalbin ferahlık ve sefa bulması BAST  halidir.
Bir kimse iki haldende yükselirse  kalbi  mutmain olur.
İnsanın tabiatı onun üzerinde  KABZ  yaratır.Mürşid Kabz'ı BAST'a dönüştüren sultandır.

BUNU ANLAYAN KİŞİ İÇİNDE  HIDIRELLEZİ  YAŞAR.
BİZDE HIDIRELLEZ'İN YAŞANMASI İÇİMİZDE BAHARIN AÇMASIDIR.

Musa  Peygamber,  HIZIR  kamil idi. MUSA  ben  dedi. Elindeki asa akıl idi.
İnsan   bu  dünyada ya AKLINA, ya NEFSİNE, la İLMİNE  dayanır.
HIZIR  ONA  HAKK’a  DAYANMAYI ÖĞRETTİ.
İnsanın HAKK’a  dayanması  için bir öğretmene ihtiyacı vardır.
MUSA ,  HIZIR  sayesinde hem  ŞERİAT,  hem de  HAKİKAT  ilminin sahibi oldu.Yani iki denizin kavuştuğu  yer  oldu.
MUSA  ile  HIZIR’ın  karşılaştığı yer  olarak  bilinen  ve  iki  denizin birleştiği yer anlamına gelen KURAN-I  KERİM’de  MACMEAL – BAHREYN (Kehf Suresi-60) ifadesi  aynı zamanda  MEVLANA  ve  ŞEMS’in  KONYA’da ilk  karşılaştıkları yere MAKAM adı olarak verilmiştir.