18 Nisan 2011 Pazartesi

NAMAZ

Hz. Muhammed '' bana  üç  şey sevdirildi'' demiştir.

1-Güzel koku,
2-Kadın,
3-Gözümün nuru NAMAZ,

Namaz koku ve kadından sonra zikredilmiştir.
Güzel koku ile anlatılmak istenen  bütün yaratılanlarda hakkın tecellisini, hakikatini görebilmek, varlığını kabul etmektir. Kadın ise NEFS’i  simgeler. Nefs insandaki manadır. Tevazu Gösterirse yücelir, kibirlenirse kıymeti azalır.Tekamül  nefs iledir. Kişi nefsini terbiye ederek Allah’a doğru yol alır. Nefsini bilen Rab’bini bilir. Namazın güzel koku ve kadından sonra zikredilmesinin nedeni kişi ancak bütün varlıkların Hakk’ın bir aynası olduğunu kabul eder ve nefsini terbiye eder ise NAMAZ  ONA MİRAÇ OLUR.
MİRAÇ kişinin kendi varlığından kopup ALLAH ile BAKİ(Var) olmasıdır.Kişi kendi  yaradılışının yani ezel  istidadının gerektirdiği mertebeye çıkınca  MiRAC’ını  yapmış demektir. Namaz karanlık gönülleri aydınlatan ilahi bir NUR’dur .Yol onunla alınır. Namaz AHADİYET kapısıdır.Allah’a varmanın tek yoludur.

Namaz Allah’ın Meleklere ‘’ADEME  SECDE  EDİNİZ’’ dediği sırdır. SECDE SADECE ALLAH'A YAPILIR. Meleklerin ADEM’e Yaptığı 1. secde emir ile  2 . secde Allah’ın tecellisini görerek yaptıkları secdedir.

NAMAZ  abdest denilen temizlenme ile başlar. İnsan sevgilisi ile buluşurken  nasıl süslenir ve hazırlanırsa Allah’ın huzuruna çıkarken de iç ve dış temizliği yaparak hazırlanır.
Günahlardan kurtulmak ve temizlenmek için lazım olan su ibadet ve hayır işlemektir.
Fena ahlaktan kurulmak için lazım olan su Allah’ın  ahlakı ile ahlaklanmaktır.

Bir de SIR’rın abdesti vardır ki  masivayı, yani dünya bağlarını terk etmektir. İşte insanın abdesti böyle olmayınca, yani  AŞK VE MUHABBET çeşmesinden yıkanıp  4 tekbiri bir etmeyince hakiki olarak namaz kılınmış olmaz. Bunlar:

 DÜNYAYI TERK , AHİRETİ  TERK, VARLIĞI TERK,  TERK-İ TERK    

VARLIĞI TERK,  FENA yani Allah’la seyir mertebesidir.   TERK’i TERK, ise  BEKA’dır.
ABDEST’te her bir uzvun yıkanmasında bir mana vardır. Ellerimizi yıkarken, ''ellerimizi hayra alet et'', Ağzımızı yıkarken, ''bana kevser şarabını içir'', Burnumuzu yıkarken ''bana cennet kokularını duyur''  Yüzümü yıkarken ''yüzümüzü sevgililerinin yüzleri gibi nurlandır'' YA RABBİM  deriz.
Sağ kolda  ''beni  affeden  kullarından eyle''  Sol kolda '' beni istiğfar(tövbekar) kullarında eyle'' deriz.
Başta '' benim  korku ve hüznü olmayan kullarından olmamı nasip eyle'' deriz. Ayakalarımızı yıkarken de ''ayaklarımı SIRAT-I MÜSTAKİM’de( Orta yol) sabit eyle'' diyerek  AMENTÜ Duasını okur NAMAZA HAZIRLANIRIZ.

NAMAZDA, KIYAMETTE ALLAH’IN HUZURUNDA NASIL DURACAKSAK ÖYLE DURURUZ. O sana bakacak ve soracak, sen ona cevap vereceksin.
HUZURDA OLMAK İNSANI HUZURLU KILAR.
Namaz  Kur’an da SALAT olarak geçer. Salat sıladan ayrı olmak demektir.Yani ezeldeki alemimizden ayrı olmaktır. Namaz’a başlarken ALLAH’Ü  EKBER  diyoruz..Yani  ‘’ Allah’ım senin huzurunda nefsimi (egomu)  kurban ediyorum’’ deyip ellerimizi iki yana kaldırıyoruz.  Yani dünyayı ve ahireti terk diyoruz. Ellerimizi göğsümüze bağlayıp ‘’yalnız sen varsın’’diyoruz. İnsanın’’ ben’’ olarak girip manası ile kılınır ise ‘’Seçilmiş’’ olarak çıktığı tek ibadet namazdır. Namaz’a  FATİHA ile başlarız. FATİHA  öyle bir suredir ki, Yarısı Allah’ın ağzından, yarısı da kulun ağzından konuşur. Allah ile kul’un ortaklaşa konuştukları bir suredir.

''O'' bize  ‘’ALLAH ALEMLERİN RAB’Bİ VE  KIYAMET GÜNÜNÜN SAHİBİDİR.’’ der.
Biz ona  ’ALLAH’ım YALNIZ SANA İBADET EDER, YALNIZ SENDEN YARDIM DİLERİZ’’ deriz.

Sonra RÜKU’ya  varırız. RÜKU; Allah’ın ‘’Size beden toprağından mahsul çıkarmanız için el ve ayak çapası verdim, ne ziraat yaptınız’’ sorusuna karşılık veremeyip utançtan kulun eğilişidir. 3 kere ‘’SUBHANE RABBİYEL AZİM’’ yani  ‘’Allah’ım sen çok büyüksün ben yokum’’ deriz. Allah ‘’Başını yukarı kaldır, Hamd et’’ der. ''RABBENA LEKEL HAMD'' (Hamd senin içindir) diyerek doğruluruz ve Kudretimiz olmadığı için yüz üstü düşeriz. Allah’ın rahmetine sığınırız. ''SUBHANE RABBİKEL  ALA ‘’ diyerek yokluğumuzu hisseder, SECDE EDERİZ. Namaz’ın sonunda ‘’ETTEHÜYYATİ’’ okuruz. Bu duada  3 cümle çok önemlidir. Birinci  cümle  RUH’a,  ikincisi PEYGAMBER’e yani  GÖNÜL’e, Üçüncüsü  NEFSİMİZE  söylenir. Yani yavaş yavaş dünyaya çekiliriz. Kul başını sağa ve sola çevirerek  EVLİYA ve ENBİYA’dan  yardım diler.Fakat onlar Allah’tan başka hiç kimsenin ona yardımcı olamayacağını söyler.Kul o zaman tekrar Allah’ı ile  baş başa kalır ve duaya başlar.

SECDE YOKLUKTUR.KAİNATTA  ALLAH’A SECDE ETMEYEN TEK BİR  ZERRE DAHİ YOKTUR.
KİŞİ KIYAMDA; Bütün duvarların, ağaçların, RÜKU’YA VARDIĞINDA; dört ayaklı varlıkların, SECDE’DE  İSE ; Sürüngenlerin, bitki ve nebatların namazını kılar.
.
ÇÜNKÜ BÜTÜN KAİNATIN SECDESİ İNSANDA  CEM EDİLMİŞTİR.
NAMAZ’IN VAKİTLERİ DE  ÇOK ÖNEMLİDİR.

Sabah namazı; insana bütün maddi ve manevi güçlerin hediye edildiği andır. Kul kalkıyorum halim var, sana ibadet  ediyorum der.Karanlıktan aydınlığa çıkmanın şükrünü yapar.
Sabah namazında gece ve gündüz melekleri hazır bulunur. Gece melekleri sayfalarını toplar. Gündüz melekleri yeni sayfalar açar.
Öğle namazı; Çalışmanın ortasında ‘’Dur yolcu nereye gidiyorsun’’ bu çalışmalar seni nereye  götürecek  hatırlatmasıdır.
İkindi; Namazın ortasıdır. İnsanın manasından gaflette olduğu andır. Namaz bu ana güç katar.
Akşam; Hava kararacak, zorluklar başlayacak, ona  hazırlık olarak kılınan kısa bir akşam namazı.
Yatsı; Artık yatmaya hazırlanıyorum.Beni bu yatak içinde seninle beraber kıl, ruhumu  manana aşikar  kıl deriz.
NAMAZIN REKARLARI DA  ÇOK ANLAMLIDIR.

Sabah  namazı, SIR'rın payıdır.      2  Rekattır. CİSİM  ve CANA işarettir.
Öğlen  namaz,  RÛH'un payıdır.    4 Rekattır. MADEN, BİTKİ, HAYVAN ve İNSAN’a işarettir.
İkindi namazı,  KALBİN payıdır.   4 Rekattır. ATEŞ, HAVA, SU ve TOPRAĞA işarettir.
Akşam namazı, NEFSİN payıdır.   3 Rekattır. AKIL, RÛH ve NEFS'e işarettir.
Yatsı namazı,    TABİAT'ın payıdır. Güneş batmıştır ve tabiat gece, uyku halindedir.

İnsan Beden, Nefs, Kalp, Rûh ve Sır'dan oluşur. İnsanın huzûru için bunların hepsinin huzûrda olması gerekir. Bedenin huzûru için dengeli yaşamak, Nefs'in huzûru için Rab'bini bilmek, Kalbin huzûru için, kalbin yüzünün Rûh'a dönük yaşaması(vicdan), nurlanması, Sır'rın huzûru için ise Masivayı/dünyayı terk ermesi gerekiyor.

KURTULUŞA ANCAK BÖYLE ERİLİR. 

Namaz insana; temizlik, kalp kuvveti, vakitlerin intizamı ve toplumsal düzelme kazandırır.
Hz. Peygamber; ''Namaz Nûr'dur. Nûr sayesinde yol bulunur'' demiştir.
Namaz  Müminin MİRAC'ıdır. Allah'ın Meleklere ''Âdem'e secde ediniz'' dediği sırdır.
Allah'ın tenezzülü namazadır. Namaz kılmassak Allah bize tenezzül etmiyor.

Ayrıca manevi  yönünün dışında namazda yapılan her hareketin bedene faydaları, her eğilişimizin beynimize bir kan banyosu olduğu ilimce ispatlanmıştır. Şu Allah’ın büyüklüğüne bakın ki bizim bedenimiz için çok faydalı olan hareketleri  lâyığı ile yaparsak, Allah ibadet olarak kabul etmektedir.

ALLAH HEPİMİZE MANASINA EREREK NAMAZ KILMAYI NASİP ETSİN. AMİN.